سفارش تبلیغ
صبا ویژن
*** طـنـز هـای عـلـمـی *** -
[ و ابو جعفر محمد بن على باقر از او ( ع ) حکایت کرد که فرمود : ] دو چیز در زمین مایه أمان از عذاب خدا بود ، یکى از آن دو برداشته شد پس دیگرى را بگیرید و بدان چنگ زنید : امّا امانى که برداشته شد رسول خدا ( ص ) بود . و امّا امانى که مانده است آمرزش خواستن است . خداى تعالى فرماید « و خدا آنان را عذاب نمى‏کند حالى که تو در میان آنانى و خدا عذابشان نمى‏کند حالى که آمرزش مى‏خواهند » [ و این از نیکوتر لطایف معنى را برون آوردن است و ظرافت سخن را آشکار کردن . ] [نهج البلاغه]

بدون شرح

جان عزیزم من این نامه رو می نویسم که بگم نمی تونم با تو ازدواج کنم . من نامزدیمون رو بهم میزنم . فکر میکنم بخوای بدونی چرا ؟ پس بذار توضیح بدم . از اول شروع می کنم . همه اینها از وقتی شروع شد که من ، دختر اکتینیوم ـ227 توسط اشعه آلفا متولد شدم . من نه تنها بی ثبات بزرگ شدم ، بلکه روانپزشک من اخیراً گفته که من مبتلا به جنون جوانی و بیماریهای روانی هستم و براش سخته که بگه من 20 تا ایزوتوپ جدا دارم . حقیقت تاسف بار اینه که فرانسیم ـ223 (طولانی عمرترین ایزوتوپ من) نیمه عمره منه و 21 دقیقه زندگی می کنه و بعد از اون من به رادیوم ـ223 تبدیل می شم . فرانسیم-221 من ، نیمه عمره و فقط 8/4 دقیقه زندگی میکنه و چون خونواده ما طول عمر کوتاهی داره نمی تونیم مورد استفاده مفیدی واقع بشیم . من بچه ساکتی بودم . وقتی هستی و وجود من در سال 1939 توسط مارگارت پری در مؤسسه کوری در پاریس کشف شد ، من خیلی هیجان زده بودم ! بعد از کشف من در این کشور اسمم رو فرانسیم گذاشتند . اونا منو با خواهرام ( لیتیم، سدیم، پتاسیم، روبیدیم و سزیم ) آشنا کردن . من هم خیلی زود یاد گرفتم که عضوی از خونواده فلزات قلیایی هستم . ما شباهت های زیادی به هم داشتیم ؛ یک ظرفیتی بودیم.                 

   در هوای آزاد کدر می شدیم و دمای ذوب پایینی داشتیم و با آب واکنش می دادیم . البته فقط اینا نبود ، ما در مجموع بلور نرمی داشتیم ، در طبیعت به صورت آزاد وجود نداشتیم بلکه به صورت ترکیباتی از هالیدها و ترکیبات مضاعف با فلزات بودیم . پدر می گه : مهمترین شباهت من و خواهرام آرایش الکترونی اتمهامونه . یه دفعه از اون پرسیدم که چرا لیتیم رو بیشتر دوست داره و چون من دوباره بی ثباتی رو شروع کرده بودم پدر بالاخره اعتراف کرد که لیتیم رو به خاطر رفتار با ثباتش که بخشی از زندگیشو ساخته بود بیشتر دوست داره . می گفت : من هیچ هدف با معنی که بتونه ببینه ندارم و بعد منو از سر تا پا بررسی کرد و گفت که باید یه کاری با جرم اتمیم بکنم. من گریون به طرف اتاقم رفتم و به آیینه نگاه کردم . جرم اتمی من در حدود 223 بود یعنی بیشتر از هر کسی توی خونوادم ( خانواده فلزات قلیایی ) . جان ! من اصلاً نمی تونم اینو تحمل کنم ! تو دیدی که تلاش من برای رژیم گرفتن بیهوده بود . مقدار بسیار زیادی از من در پوسته زمین وجود داره .من وقت زیادی برای فکر کردن دارم . داشتن دمای ذوب270 درجه سانتیگراد چیز خیلی بدی هم نیست . در واقع تغییرات حالتی من ، هیجان زیادی به زندگیم می بخشن . ولی یه چیزایی هست که منو اذیت میکنه ؛ حتی بیشتر از 30 سال پیش که من کشف شده بودم ، خواهرام تحویلم نمی گرفتن و هنوز هم منو به خاطر هیچی ترک می کنن . خونواده قلیایی همیشه مشهور بوده ولی هیچ کس من واقعی رو نمی شناسه ! چرا که یادم می یاد در ”شیمی معدنی“  ر.ت.سندرسون گفت :”بجز شباهت کوچکی که بین فرانسیم و سزیم وجود داره ، چیز زیادی از این عنصر شناخته شده نیست“ . سزیم! اون منو با سزیم مقایسه کرد ؛ خواهر من که توسط یه کانی به اسم پلاسیت استخراج می شه ، هیچ کس ، هیچ وقت ، هیچ مقدار قابلیت اندازه گیری منو توی اون آشغال پیدا نمی کنه ! متاسفم که دوباره دارم بی ثباتی رو شروع می کنم . راستی ، تا حالا شنیدی که مردم منو واقعاً به صورت مصنوعی درست می کنن؟ درسته ! کاری که اونا می کنن بمبارون کردن تریوم با پروتون هاست که در یک لحظه فرانسیم ساختگی به وجود می یاد . جالبه نه ؟! کی می دونه ؟ شاید یه روزی این عنصر خوب و قدیمی با عدد اتمی 87 به جامعه نفوذ پیدا بکنه و اون وقته که من اونچیزی رو که هستم رو می پذیرم ! ولی تا اون وقت ، میدونم که ما هیچ وقت نمی تونیم برای همدیگه باشیم . جان ، من واقعاً متاسفم . لطفاً سعی کن که درک کنی . من همیشه تو رو دوست دارم و هیچ وقت زندگی کوتاهمون رو فراموش نمیکنم .
دوستدار همیشگی ات فرانسیم آلکانی

                                                                                                 



 
نویسنده: فاطمه راسخی |  جمعه 86 اسفند 17  ساعت 8:12 صبح 

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کشف عنکبوت بدون چشم (+عکس)
فرارسیدن سالروز اربعین حسینی بر عاشقان ثارالله (ع) تسلیت باد
مروری بر روشهای شناسایی پروکاریوتهای بیماریزای گیاهی با تاکید بر
دانلود افزونه بابیلون تخصصی کشاورزی
- دانلود کتاب بهار خاموش نوشته خانم دکتر راشل کارسون
جزوه درسی قارچ شناسی دکتر یوبرت قوستا
دهمین کنگره بین المللی بیماری شناسی گیاهی مرداد 1392 در بیجینگ
تاکسونومی جدید قارچ ها: اضافه شدن شاخه ای جدید به قارچ های سابق
جلد اندازی زنجره ( همون جیر جیرک خودمون )
فیسالیس
استفاده از گیاهان برای مبارزه با آفات
نماتد سیست چغندر قند Cyst nematode
نخستین فراخوان بیستمین کنگره گیاهپزشکی ایران
کتاب موبایلی آفات مهم گندم و مدیریت کنترل آنها در ایران
برگزاری پنجمین آزمون کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی
[همه عناوین(105)][عناوین آرشیوشده]